کاهش اطاله دادرسی چگونه ممکن است؟

کاهش اطاله دادرسی چگونه ممکن است؟

کاهش اطاله دادرسی چگونه ممکن است؟
رییس کل دادگستری استان هرمزگان عوامل موثر در کاهش اطاله دادرسی را پیشگیری از وقوع جرائم و بررسی آسیب‌های اجتماعی و علل آن عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، حجت‌السلام والمسلمین محمدصادق اکبری در نشست قضایی با حضور معاونین و روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر استان، بر برخورد قاطع و به موقع با جرائم مهم از قبیل سرقت مسلحانه، آدم ربایی، قاچاق مشروبات الکلی، زورگیری و غیره که باعث سلب امنیت و آرامش مردم و جامعه می‌شود تاکید کرد.
وی از قضات خواست که نسبت به رسیدگی قضایی و صدور حکم قاطع و به موقع و اجرای حکم در خصوص چنین جرائمی با دقت و سرعت بیشتری اقدام کنند و افزود: این امر باعث می‌شود از ارتکاب جرائم توسط افراد جلوگیری شود و اثرات بازدارندگی را نیز به دنبال داشته باشد.
اکبری گفت: کار قضاوت بر پایه برقراری قسط و عدل استوار است که خداوند تبارک و تعالی مجریان عدالت و عدالت‌گستر را دوست دارد و ما باید قدر این نعمت الهی را بدانیم که در اختیارمان است.
رییس شورای قضایی استان هرمزگان در این جلسه به کاهش اطاله دادرسی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد و بیان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و راهکارهای مناسب باید سعی و تلاش کنیم تا از ورود پرونده‌ها به دادگستری کاسته شود و بتوانیم با کاهش وقت رسیدگی و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی در دادگاه‌ها از اطاله دادرسی جلوگیری شود.
وی عوامل موثر در کاهش اطاله دادرسی را پیشگیری از وقوع جرائم و بررسی آسیب‌های اجتماعی و علل آن دانست و بیان کرد: مدیریت و نظارت دقیق بر روند رسیدگی پرونده ها از بدو ورود به دستگاه قضایی تا اجرای کامل حکم و مختومه شدن پرونده های توسط روسای دادگستری‌ها، ساماندهی عریضه نویسان، نظارت بر کار کارشناسان رسمی در راستای اظهارنظر به موقع در موعد مقرر از ضروریات در زمینه کاهش اطاله دادرسی است.
رییس دستگاه قضایی استان هرمزگان در این جلسه بر کاهش جمعیت کیفری زنداها تاکید کرد و از قضات خواست که حتی‌المقدور از مجازات جایگزین حبس از قبیل صدور حکم تعلیق و آزادی مشروط و غیره بجای حبس استفاده تا از ورود محکومین با این امر به زندان جلوگیری شود.