مخالفان پای توافق ژنو را به بودجه باز کردند؛ تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس

مخالفان پای توافق ژنو را به بودجه باز کردند؛ تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس

مخالفان پای توافق ژنو را به بودجه باز کردند؛ تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس
کلیات نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم که در موعد مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، دیروز در حالی در صحن علنی خانه ملت با 130 رای موافق به تصویب رسید که پای توافق ژنو هم در جریان بررسی آن به میان آمد.
در جریان بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باید 10 موافق و 10 مخالف درباره آن صحبت می‌کردند، مخالفان نتیجه مذاکرات هسته‌ای ژنو، از فرصت مخالفت با کلیات این لایحه برای بیان دوباره دیدگاه‌هایشان استفاده کردند. حمید رسایی، نماینده مجلس عضو جبهه پایداری به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 93 کل کشور پشت تریبون قرار گرفت؛ اما اظهارت وی ارتباطی به لایحه بودجه نداشت.
رسایی با انتقاد از محتوای توافق‌نامه ژنو اظهار کرد: اشکالات حقوقی و سیاسی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش آن از سوی دولتمردان و آقای ظریف و روحانی به ملت ایران تسلیت گفتم بسیار است؛ اما در اینجا قصد ندارم به آن بپردازم.
وی افزود: شاید بتوان بر مراکز تحقیقاتی و هسته‌ای مهر پلمپ زد؛ اما نمی‌توان بر دهان منتقدان توافقنامه مهر پلمپ زد. شاید بتوان در متن سخنان پشت در اتاق توافقات مهر پلمپ زد و ملتی را نامحرم دانست؛ اما نمی‌توان بر قلم‌هایی که به نقد این توافقنامه در رسانه‌ها می‌پردازند مهر پلمپ زد. این نماینده عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: درست است که مشاور عالی رییس‌جمهوری همه آنهایی را که به ایشان رای ندادند افراطی و تندگو می‌داند؛ اما نمی‌تواند واقعیت‌های روشن در توافقنامه ژنو را نادیده بگیرد. در این بخش از سخنان رسایی به دلیل دو دو کردن (شماره بیانگر مخالفت در مجلس) نمایندگان فضای مجلس بر هم ریخت که در این زمان محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت به رسایی تذکر داد در صورتی که خارج از موضوع صحبت کند میکروفنش قطع خواهد شد؛ اما رسایی بدون توجه به هشدار رییس جلسه افزود: این حق من است؛ اگر تعدادی مخالف هستند لطف کنند سکوت کنند و نقدها را بشنوند.
در حالی که رسایی همچنان خارج از موضوع صحبت می‌کرد، صدای میکروفن وی قطع شد و و ابوترابی‌فرد گفت: بر اساس ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود، هر گاه رییس تشخیص دهد ناطق از موضوع خارج شده است و در ضمن یک نطق دو نوبت تذکر دهد و باز ناطق ادامه دهد دفعه سوم می‌تواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع کند. در ادامه رسایی مجبور شد به موضوع برگردد و دلایل مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه را بیان کند.
شفاف نبودن، بی‌توجهی به تورم، مشخص نبودن اعداد و ارقام در ردیف‌های بودجه‌ای، دیر رسیدن تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مجلس و نبود وقت کافی برای بررسی دقیق آن، از جمله دلایلی بود که از سوی مخالفان کلیات لایحه بودجه برای مخالفت عنوان شد اما در مقابل، موافقان از شفافیت در منابع بودجه، تخصیص اعتبار برای طرح‎های نیمه‌تمام عمرانی، اعتبار برای بیماری‌های خاص، تعیین بودجه با هدف کاهش تورم و افزایش میزان رشد اقتصادی به عنوان دلایل حمایت خود از کلیات لایحه بودجه دولت سخن گفتند. در نهایت نیز در حالی که حدود یک سوم نمایندگان مجلس غایب بودند کلیات لایحه بودجه 93 کل کشور با 130 رای موافق، 59 رای مخالف، 10 رای ممتنع از 207 نماینده به تصویب رسید.منبع:روزنامه حمایت