معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد تاسیس پژوهشگاه پیشگیری از وقوع جرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد تاسیس پژوهشگاه پیشگیری از وقوع جرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد :تاسیس پژوهشگاه پیشگیری از وقوع جرم
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم نمی‌تواند در تمام عرصه‌ها با گستردگی زیاد وارد شود و نیاز است که در زمینه ورود به جرایم، اولویت‌گذاری کنیم، گفت: اولویت‌های اصلی ما برای سال 93 در این معاونت، توجه به جرایم مربوط به مواد مخدر، خشونت و موضوع طلاق در جامعه است.
حجت‌الاسلام «سیدعلیرضا صدرحسینی» افزود: اعتیاد مشکلی زنجیره‌ای است و تا زمانی که آسیب‌ها در این زمینه مشخص نشود، کاری نمی‌توانیم بکنیم.
خشونت عامل 30 درصد از پرونده‌ها
وی اظهار کرد: یکی دیگر از جرایمی که در سال آینده در دستور کارمان قرار داده‌ایم بحث خشونت در کشور است، مواردی مانند درگیری‌ها، توهین، نزاع‌های عمومی که جرم یا زمینه‌ساز وقوع جرایم هستند 20 تا 30 درصد از پرونده‌های قوه قضاییه را به خود اختصاص می‌دهند.
تبدیل معاونت پیشگیری به سازمان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره تبدیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم به سازمان گفت: این موضوع پیشنهاد ما نبوده و مصوبه مجلس است، سال 86 در مجلس تصویب شد و شکل قانونی پیدا کرد و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت قرار داشته و یکی از موضوع‌های لایحه پیشگیری از وقوع جرم به حساب می‌آید. وی گفت: اواخر مهر ماه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تغییر این لایحه به مقام معظم رهبری نامه‌ای ارسال کردند و مقام معظم رهبری در اواخر مهر ماه دستور تغییر لایحه پیشگیری از وقوع جرم را به رییس مجمع دادند و ان‌شاءالله تا دو سه هفته دیگر بررسی لایحه در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد.
موضوع آسیب‌های اجتماعی مهم است
صدرحسینی درباره این موضوع که تا چه اندازه در معاونت پیشگیری از وقوع جرم زیرساخت‌ها را برای کاهش جرایم در جامعه فراهم کرده‌اید؟ گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور جزو موضوع‌های مهم است و به‌طور مشخص معلوم نیست که کدام یک از دستگاه‌ها مسئول پیگیری آسیب‌هاست و ابهام و سردرگمی در موضوع آسیب‌ها وجود دارد که تا این موضوع حل نشود هیچ دستگاهی احساس مسئولیت پیدا نمی‌کند. در واقع رسانه‌ها می‌توانند در زمینه شناسایی آسیب‌ها کمک شایانی کنند. وی در ادامه از تاسیس پژوهشگاه پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و افزود: در این پژوهشگاه می‌توان از هیأت علمی پاره‌وقت و نیروهای فکری و با تجربه استفاده کرد. اگر بتوانیم چنین شبکه‌ای را ایجاد کنیم پیشگیری از وقوع جرم تحقق می‌یابد، در غیر این صورت موضوع پیشگیری از وقوع جرم به جایی نمی‌رسد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: برای تاسیس این پژوهشگاه نخست باید پژوهشکده آن را تاسیس و در گام بعدی آن را به پژوهشگاه تبدیل کنیم. اهتمام ما در سال 93 در معاونت پیشگیری از وقوع جرم، توجه به بخش پژوهشکده و جذب نیروهای فکری خوب است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره توجه ویژه رییس دستگاه قضا به موضوع پیشگیری از وقوع جرم گفت: رییس دستگاه قضا کار پیشگیری از وقوع جرم را در حد معاونت ارتقا داده است و در حدود سه سالی که از تاسیس این معاونت می‌گذرد کارهای ارزنده‌ای انجام شده است و امیدوارم چند سال دیگر ما بتوانیم بگوییم که معاونت پیشگیری از جرم نقش موثری در پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها در کشور داشته است.منبع:روزنامه حمایت