برجام نباید قربانی انگیزه های مخرب ترامپ و صهیونیست ها شود

برجام نباید قربانی انگیزه های مخرب ترامپ و صهیونیست ها شود

تهران - ایرنا -'پل پیلار'، عضو اندیشکده بروکینگز، با اشاره به تهدیدهای اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت، این توافقنامه که به نفع جامعه بین المللی است نباید قربانی انگیزه های مخرب افرادی مانند 'دونالد ترامپ' و صهیونیست ها شود.

پیلار که سابقه 28 سال کار در سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) را در کارنامه خود دارد، در مقاله منتشر شده در نشریه نشنال اینترست آمریکا نوشت: تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران از سوی رئیس جمهوری آمریکا نه باید مایه فریب و نه آسودگی خاطر باشد. احتمالا این تصمیم نیز دروغی همانند سایر دروغ های اوست. ترامپ همچنان کمر به نابودی این توافقنامه بسته است. 
وی گفت: تصمیم او به نابودی برجام تا حدی به خاطر تخریب دستاوردهای قابل توجه سلفش(باراک اوباما) و نیز برگرفته از اصول راهبردی است که بخش اعظم وظایفش در مقام ریاست جمهوری متاثر از آن است. علاوه بر این، تلاش او برای لغو این توافقنامه نشات گرفته از انقیاد او در برابر عناصری مانند جناح راست دولت اسرائیل (رژیم اشغالگر) و حامیانش در آمریکاست که نمی خواهند هیچ کس هیچ توافقنامه ای با ایران امضاء کند. 
کارآمدی برجام و پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام مانع از به ثمر نشستن تلاش های ترامپ برای نابودی این توافقنامه است. برجام محصول مذاکرات طولانی و تلاش قابل توجه دیپلمات هایی است که همه چیز را پای میز مذاکره مطرح کردند. 
پیلار اظهر داشت: به نظر می رسد اظهارات روز جمعه ترامپ درباره تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران روندی را به تصویر می کشد که به موجب آن آمریکا مایل است کشورهای اروپایی، به طور یکجانبه، شروط بیشتری علیه ایران اعمال کنند و به دنبال دستیابی به توافقنامه مکمل جدید باشند.
وی تصریح کرد: البته، معلوم نیست که این اظهارات، مذاکره جدیدی با ایران و یا دستوری از سوی پنج بعلاوه یک یا تروئیکا بعلاوه یک به دنبال را داشته باشد. باید گفت، ترامپ صرفا حرف زده و اشاره ای به نحوه عملی شدن این حرف ها نکرده است. 
ترامپ در سخنان جمعه گفت، هر طرح مربوط به برجام باید با در نظر گرفتن چهار شرط تنظیم شود تا آن را امضا کند. شرط اول ترامپ این است که ایران باید اجازه بازرسی‌ های سرزده به همه سایت‌ های مورد نظر بازرسان بین‌ المللی را بدهد.
عضو اندیشکده بروکینگز، این سوال را مطرح کرد که فرق این شرط با شرایط فعلی چیست و جواب داد همه کشورهای مذاکره کننده توافقنامه هسته ای با بازرسی سرزده بازرسان خارجی از محل های مورد نظر در ایران موافقت کردند. آژانس بین المللی انرژی هسته ای تا کنون حرفی از جلوگیری از دسترسی بازرسان به تاسیسات ایران به میان نیاورده است. 
پل پیلار افزود: شرط دوم ترامپ این است که هرگونه طرح درباره برجام باید تضمین دهد که ایران هرگز حتی به مالکیت سلاح هسته ای نزدیک هم نمی شود.
این مساله نیز در برجام دیده شده است و مفاد این توافقنامه فاصله جهش هسته ای ایران را از دو ماه به یکسال افزایش داد. 
شرط سوم رئیس جمهوری آمریکا مربوط به تاریخ انقضاء توافقنامه هسته ای و مخالفت او با در نظر گرفتن تاریخ انقضاء برای آن است. 
عضو اندیشکده بروکینگز گفت: اشکال ترامپ این است که نمی گوید چگونه شروط توافقنامه هسته ای ایران، مانند بازرسی های سرزده و تعهد به دست نیافتن به سلاح هسته ای باید همیشه برقرار باشد. افزون بر این، او به مساله تاریخ انقضای توافقنامه های هسته ای، از جمله بزرگ ترین آنها که بین آمریکا و روسیه امضاء شده است، اشاره ای نمی کند. 
پیلار افزود: ترامپ به صراحت تهدید کرد که در صورت تامین نشدن نظراتش و محقق نشدن مولفه های یاد شده، از برجام خارج می شود. سوال این است که اگر این مولفه ها محقق نشوند و تاریخ انقضاء توافقنامه هسته ای ایران پابرجا باشد، آمریکا از برجام خارج شود و آرزوی ترامپ درباره مرگ این توافقنامه برآورده شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت، چرا ایران نباید مطابق آنچه که می خواست، سانتریفیوژهای بیشتری را به کار اندازد و غنی سازی و ذخیره سازی نکند. 
طبق شرط چهارم، در طرح قانونی مربوط به برجام باید به صراحت و برای اولین بار در قوانین آمریکا قید شود که موشک‌ های دوربرد و برنامه ‌های تسلیحات اتمی، قابل تفکیک نیستند و ساخت و آزمایش موشک‌ از سوی ایران باید مشمول تحریم‌ های شدید شود.
در این شرط، فرض بر این است که اقدام کنگره می تواند واقعیت فیزیکی تسلیحات و برنامه های هسته ای را بلااثر کند. باید توجه داشت که بسیاری از برنامه های موشکی، از جمله برنامه موشکی ایران، در راستای اهداف راهبردی و توان بازدارندگی است و ارتباطی با تسلیحات هسته ای ندارد. 
شاید ایران برای مذاکره درباره اعمال محدودیت هایی مانند برد موشک های مورد استفاده همسایگان و خودش آماده باشد اما، تاریخچه فعالیت های موشکی ایران و موشک هایی که این کشور را احاطه کرده است، اعمال فشار بیش از حد برای واداشتن این کشور به صرفنظر کردن از موشک های بالستیکش، غیرمنطقی و غیرواقع بینانه است. 
کسی نمی داند که آیا ترامپ تهدید خود را عملی خواهد کرد و از برجام خارج خواهد شد یا خیر. احتمالا این را نیز باید در کنار دروغ های او نوشت. هرگونه اقدامی در رابطه با خروج از برجام باعث از بین رفتن جذابیت این توافقنامه برای ایران و بی اعتبار اعلام کردن آن از سوی تهران خواهد شد.
پل پیلار گفت: دولت ترامپ با اقدامات مختلف مانند دعوت از اعضای گروه 20 برای پایان دادن به روابط تجاری با ایران، نه تنها از روح بلکه از مفاد برجام تخطی کرده است. 
وی افزود: نباید گذاشت توافقنامه ای که به نفع جامعه بین المللی، از جمله آمریکاست، قربانی کارزار تخریب نشات گرفته از اقدامات نمایشی افرادی مانند ترامپ، صهیونیست ها و حامیانشان در آمریکا شود